“The academic research is overwhelming: when people believe they can speak up at work, the learning, innovation, and performance of their organisations is greater. Team and organisations in which people believe that their voices are welcome outperform their counterparts.”
- Dr. Amy Edmondson

Psykologisk tryghed i et team er altafgørende for, hvor godt det performer.

Er den psykologiske tryghed lav, udebliver diskussionerne og vidensudvekslingen. Det rammer direkte teamets læring og innovative formåen. Ultimativt betaler organisationen prisen, for medarbejderne flygter og det bliver dyrt for virksomheden.

Psykologisk tryghed handler om, at der er frihed til at dele tanker og erfaringer, men også bekymringer. Det er, når man føler, at ens teammedlemmer “har ens ryg”. Og det er, når det er okay at begå fejl og ikke blive straffet eller mobbet med dem efterfølgende.

Psykologisk tryghed handler ikke om, at alle kan sige hvad som helst uanset hvad. Det handler heller ikke om, at man kan tage hovedløse risici under dække af, at “her er det jo ok at fejle”. Og det handler ikke om, at alt skal tolereres. Men det handler om, at teamet formår at tale sammen på en respektfuld måde, og at den enkelte føler sig hørt - og har muligheden for at udtrykke sig samtidig med, at vedkommende føler kollegernes opbakning.

Eksempel på hvordan et team har besvaret et af de fire områder

Gør noget ved det - hellere i dag end i morgen

Inden en workshop skal teammedlemmerne besvare nogle spørgsmål (anonymt) inden for fire områder. Det tager blot få minutter og giver på dagen for workshoppen en meget klar indikation på, hvor høj den psykologiske tryghed er i teamet.

Herefter følger en faciliteret workshop af typisk 4 timers varighed, hvor teamet kan tale resultaterne igennem med hinanden og pege på, hvor problemerne er - og hvad løsningsmulighederne vil være.

Det er en kæmpe øjenåbner ikke blot for teamets leder, men også det enkelte teammedlem. Alle kan bidrage til løsningen og til, at det bliver en bedre oplevelse at gå på arbejde. Det mindsker ‘churn’ i teamet og giver bedre performance. Win-win for alle parter.

Få anerkendelse fra dit team

Man siger, at hunden er menneskets bedste ven. Er du den bedste leder for dit team? Eller er der noget, du med fordel kan skrue på, så alle performer bedre - hvilket også vil synliggøre din positive lederstil.

De seneste par år har der i nyhedsmedierne været flere uheldige eksempler på ledere, der med tyranni og dårlig lederstil har terroriseret deres medarbejdere. Dem der ikke er gået ned med stress er flygtet væk. Imagetabet for den pågældende leder er enormt, særligt når vedkommende havner i nyhedernes spalter. Men tabet for organisationen er også enormt, for medarbejdere med erfaring siger op og starter forfra et andet sted.

Det koster organisationen store ressourcer at komme tilbage til samme niveau (der naturligvis stadig skal forbedres, når den psykologiske tryghed halter).

Skal vi tage temperaturen på dit team?